T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ELAZIĞ / MERKEZ - Kaya Karakaya Ortaokulu

ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

OKULDA ÖĞRENCİNİN BAŞARISINI ÖNEMLİ ÖLÇÜDE ETKİLEYEN ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI

  Planlı ve programlı çalışma

  Zamanın iyi kullanılması ve planlanması

  Çalışma ortamının düzenlenmesi

  Not tutma

  Etkili dinleme

  Verimli okuma

  Özet çıkarma

  Güdülenme

Derse hazırlıklı gelme

 Tekrar

 

 

PLANLI VE PROGRAMLI ÇALIŞMA

Planlı çalışarak her işe gerektiği kadar zaman ayırabilirsiniz. Günü gününe çalıştığınız için sınavlar öncesinde aşırı çalışmaya gerek kalmaz. Çalışma veriminiz artar, öğrendikleriniz daha kalıcı ve etkili olur.

EĞER;
* Amaçsızsanız,

* Plansız ve programsız çalışıyorsanız,

* Evin değişik yerlerinde çalışıyorsanız,

* Yatarak, uzanarak ders çalışıyorsanız,

*TV karşısında ya da müzik dinleyerek çalışıyorsanız,

* Ezberleyerek öğrenmeye çalışıyorsanız,

YANLIŞ ÇALIŞIYORSUNUZ !

İYİ BİR DİNLEYİCİ OLMAK İÇİN

Öğretmenin anlattıklarından yola çıkarak daha sonra neler söyleyebileceğini tahmin edin.

Öğretmen konuyu anlatırken ip uçları verebilir, bunlara dikkat edin.

Derse aktif katılın.

Anlaşılmayan noktaları mutlaka öğretmeninize sorun.

Not tutarak dinlediklerinizi tekrar edin, böylelikle devamlı uyanık kalabilirsiniz.

VERİMLİ OKUMA

Bölüm içinde neler olduğunu öğrenmek için ana başlıklar, resim ve şekilleri gözden geçirin.

Göz atma sırasında kendinize konuyla ilgili sorular sorun.

Kafanızda oluşan genel fikre ve çıkardığınız sorulara göre metni okumaya başlayın.

Metne ya da notlara bakmadan konuyu kısaca(4-5dk.) tekrarlayın.

ÖZET ÇIKARMA

Öncelikle kitaplardaki, bölüm-ünite sonlarındaki özetleri okuyarak, metin ile özeti karşılaştırarak bu konudaki becerinizi geliştirin.

GÜDÜLENME


"Çalışmaya başlayamıyorum", "Kitaba bakarak öylece oturuyorum" diyorsanız?

* Bir amaç belirleyin.

* Belli bir zaman süreci içinde çalışmayı alışkanlık haline getirin.

* Yaşam büyük bir yarıştır; bu yarışta kazananlar da olur, kaybedenler de. "Siz hangi tarafta olmak istersiniz?" kazanmak için çaba gerekir. İşe çalışma düzeninizi değiştirerek başlayın.

TEKRAR

Öğrenilen bilgilerin %70'i 1 saat içerinde,

%80'i 24 saat içinde unutulmaktadır.

UNUTMAYI AZALTAN EN ÖNEMLİ ETKİNLİK TEKRARDIR !

* Sürekli ve belirli aralıklarla tekrar yapmak için zamanınızı planlayın.

* O gün çalıştığınız dersleri uyumadan önce tekrar edin.

* Bilginin daha kalıcı olması için sabah kalktığınızda da tekrar yapabilirsiniz.

* Tuttuğunuz notlarla tekrar yaparsanız zaman kazanırsınız.

* Bir başkasına anlatarak tekrar yapmanın da büyük yararı vardır.

* Tekrarlar sonunda konuyu ne derece bildiğinizi ölçmenin yolu bol bol soru çözmek

 

 

ZAMANIN İYİ KULLANILMASI VE PLANLANMASI


Çalışmaya başlamada en çok zaman ve enerji kaybımız; ne çalışacağımıza karar verme, gerekli malzemeyi bir araya getirme, ön hazırlık yapma ve sonuç olarak çalışmaya oturma sürecinde meydana gelir.

Zamanı planlarken;

* Hangi dersin hangi saatte çalışılacağı planlanmalıdır.

* Çalışma sırasında her derse belirli bir süre ayrılmalıdır.

* En verimli çalışma aralıklı çalışmadır. 30 dakika çalışıp 10 dakika dinlenilmelidir.

* Birbirine benzeyen dersler üst üste çalışılmamalıdır.

ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ


Zamanı düzenlemek kadar, öğrencinin çalışma ortamını düzenlenmesi de çalışma verimini önemli ölçüde etkiler.

* Çalışma odası iyi havalandırılmış olmalı ve uygun bir ısıya sahip olmalıdır.

* Çalışma masasının etrafında öğrencinin dikkatini dağıtacak resimler, posterler olmamalıdır.

* Çalışma odası sakin ve gürültüsüz olmalıdır.

* Sadece masada ders çalışılmalıdır.

* Öğrencinin çalışması için bağımsız bir odası yoksa evin bir köşesi çalışma için ayrılmalıdır.

* Masanın üzerinde sadece çalışmanın malzemeleri bulunmalıdır.

NOT TUTMA


Okunan bilginin % 20'si, Okuduktan sonra dinlenen bilginin % 40'ı, okunup dinlendikten sonra yazılan bilginin % 60'ı akılda kalır.

* Bilgiyi saklamanın ve ilerde anımsamanın en etkili yolu not almak, daha sonra bu bilgileri tekrarlamaktır.

* En etkili öğrenme öğrenci derse katıldığı zaman gerçekleşir. Not alarak derse katılan öğrencinin dikkati dağılmaz.

* Not tutan öğrenci, notlarını not tuttuğu günün akşamı veya bir

sonraki dersten önce yeniden gözden geçirirse, konuyu tekrarlamış olur.

( Not tutmada en önemli ilke, anlatılanları bire bir yazmak değil, önemli kısımları, ana düşünceleri dinleyenin kendi cümleleriyle yazmasıdır. Alınan notlar eve gelince temize çekilirse hafızaya daha iyi yerleşir.)

ETKİLİ DİNLEME

Derste dinleme yolu ile öğrenme, öğrencinin kendi başına öğrenmesinden hem daha etkili hem de daha kısa sürede gerçekleşir.

DERS NASIL ÇALIŞILIR?

      Beden dimdik, tetikte ve aktiftir. Saçma ve önemsiz şeyleri bir kenara bırakarak düşüncenizi önemli konular üzerinde yoğunlaştırırsınız.

       Öğrenci ders ayrımı yapmaz; "ayrımları" anlamaya çalışır.

       Çalışmalarınızı öğrendiklerinizi sindirmek için aralıklı olarak sürdürürsünüz.  

        Düşüncelerinizi, sadece çalıştığınız  ders ve  konu üzerinde yoğunlaştırmaya gayret edersiniz.

        Konuyu daha iyi anlamak amacıyla yardımcı unsurlardan (çizimler, şekiller) yaralanırsınız.

        Konuyu bir bütünlük içinde kavramaya çalışırsınız.

  Anlamaları belirlemek için zaman zaman çalıştığınız konulara dönüp bakarak pekiştirme yaparsınız.

 

UNUTMA!

Çalışma, sonuna kadar götürülerek tanımlanan bir süreçtir. Tekrarlar yapılarak bilgi "hafızaya uzun süreli olarak" depolanır. Not tutarak kelimelerin altını çizerek,(belki iki kez çizerek) insanı düşünmeye zorlayan bir süreçtir. Sorular sorarak, çalışmanın verimliliğini arttırılır.

 

1.       Çalışmak+Tekrar

2.       Sınamak

3.       Dinlemektir.

Hiç ara vermeden çalışırsanız algılama(bilginin beyinde anlamlandırma) gücü bir süre sonra düşmeye başlar.  Çok ara vererek çalışmayı devam ettirmeye kalkarsanız bu kez de hatırlama eğrisi hızla düşmeye başlar.

Oysa çalışmayı kısa süreli dinlenme aralıklarıyla sürdürme hem öğrenilenlerin sindirilmesi hem de zihnin kendini  toparlaması açısından son derece yararlıdır.

 

DERS NASIL ÇALIŞILMAZ?

'Bir şeyi ezberlemek bilmek sayılmaz'

Montaigne

Beden gevşek uyuşuk ve kaykılmıştır. Sadece seçtiğiniz, size ilginç gelen konular üzerinde durursunuz.

Eğlence arar bir havanız vardır.

Dersten derse konudan konuya atlarsınız.

Zaman zaman hayale dalarsınız ve çalışmanız bölünür.

Düşünce kontrolünüz yoktur.

Vakit geçirmek için resimlere, şekillere anlamsızca bakarsınız.

Gözünüz, aynı cümleye dakikalarca takılır kalır. Bazen sabırsızlıkla bazen de sıkılma nedeniyle acele ve atlayarak okursunuz.

Önemli kavramları atlar, öğrenme olayını hep sonraya ertelersiniz.

Gelişigüzel karalama yapar gibi not tutarsınız.

Hatırlamayı rastlantılara bırakırsınız.

Ders çalışma zorlaştığında veya sıkıcı olmaya başlandığında çalışmayı tamamen bırakırsınız, aslında çalışmamak için  bahaneler ararsınız.

DİKKAT!

BU TÜR ÇALIŞMA (MA!) SENİ BAŞARIYA GÖTÜRMEZ.




           ARZU KARA

OKUL REHBER ÖĞRETMENİ

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 16.02.2022 - Güncelleme: 16.02.2022 12:58 - Görüntülenme: 510
  Beğen | 0  kişi beğendi